Tomat och bön gratäng med quorn

Igår kom några av mina klasskompisar hem till mig för att äta middag o sånt. Jag hade tänkt bjuda på det som rubriken säger, men så blev inte fallet av diverse anledningar. Istället blev det lasagne. Men IDAG däremot åt vi detta. Jag tyckte inte det var gott, men min pojkvän och min mormor tyckte tydligen det så jag lägger upp receptet i alla fall!

till 3 pers behövs:
  • 5 tomater
  • ett halvt paket haricots verts (man kan ta så många man tycker det får plats)
  • 300 g quornbitar
  • 1 tsk vitlökskrydda
  • ½ tsk chilipulver
  • ½ tsk lökpulver
  • salt och peppar
  • ½dl riven ost
servera med potatis, gärna pressad

Koka bönorna (3 minuter). Under tiden kan du steka quornbitarna med vitlökskryddan i ett stort stekjärn. precis innan bönorna blir klara doppar du ner tomaterna en liten stund i det kokande vattnet.

Häll av vattnet från bönorna och skala tomaterna. Hacka tomaterna och ta upp quornbitarna från stekpannan. lägg i tomatkrosset, kryddorna och bönorna och stek tills det inte är så mycket vatten kvar i pannan.

Lägg allt (quornbitar och grönsaker) i en ugnsform och lägg den rivna osten över. Sätt in i ugnen i ca 10 min eller tills osten fått fin färg. Ta ut och servera varm tillsammans med potatisen!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0