Fisksoppa

Heh, det händer sällan att jag kommer ihåg att fota maten alltså. Katastrofbild alltså och inte helt passande här.

Ursprungsreceptet kommer från Billiga veckan-tidningen.
2 pers
  • 180 g lax
  • i tsk lökpulver
  • 1 ½ morot
  • 2 tomater
  • 2,5 msk solrosolja
  • 1 tsk paprikapulver
  • 3/4 tsk timjan
  • 7,5 dl vatten + en fiskbuljongtärning
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 örtbaguette
Tina fisken lite så att du kan skära den. Skär den i bitar ca 1 x 3 cm.
Starta ugnen.
Skala morötter och skär dem i tunna skivor.
Tärna tomaterna.
Fräs morötter och lökpulver i oljan i en gryta i 2 min.
Tillsätt toamt, paprikapulver och timjan och fräs i 3 minuter till.
Häll på vattnet och smula ner buljongtärningen.
Koka på svag värme under lock i 10 min.
Sätt bröden i ugnen.
Ta från spisen och mixa med en stavmixer.
Ställ tillbaka på spisen och lägg i fisken. Koka i ca 5 min.
Salta och peppra.
Sådärja.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0