Gelatin

Mitt förhållande till gelatin är aningen speciellt eftersom jag är vegetarian och "ska" avsky det. Saken är den att det är så förbannat svårt att hålla koll på alla små miniingredienser och tillsatser i allting. Naturligtvis skulle jag undersöka detta väldigt noga om jag skulle bjuda en annan vegetarian/vegan på middag då de kanske har en annan åsikt men själv äter jag gelatin. Och det är för att jag är en lat människa. Inte för att jag tycker att det är fantastiskt med döda varelser i min mat. Om några år kanske jag inte äter saker med gelatin heller, om jag förvandlats till en bättre människa vill säga.

Det finns veganskt "gelatin". Det finns till exempel agar som utvinns ur alger och det finns pektin i frukt och bär (tänk på marmelad). Men jag förstår tyvärr inte varför man inte använder det?

Väntade och oväntade saker med gelatin i:
  • gelé
  • yoghurt
  • glass
  • vin
  • juice
  • tabletter (medicin)
  • salva
  • lim
  • till vissa fotoprylar
  • sugarpaste
Det är nästan så man kan råka använda allt detta på en dag. Äckligt får bli min slutkommentar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0