Misslyckande

Skulle hålla ett föredrag om köttproduktion i Svenska C idag. Det gick inte lite åt helvete. Tappade bort mig och körde alltihop utan manus. Sen blev jag så nervös att jag blev helt torr i munnen, så mitt i en mening fastnade min tunga. Härligt. Men jag lägger upp manuset här.

"

Idag äter folk mer och mer kött. 2006 åt vi 86 kg kött per person och år. Och det ökade ännu mer de följande åren. Den sortens ökningar får konsekvenser.

 

Jag har hört många spännande saker om veganer/vegetarianer av smått ”besatta” köttätare. En gång på bussen till skolan satt det en kille ett par rader framför mig och pratade med två tjejer, högt och tydligt så att alla skulle höra hans kunskaper. Han sa att ”man kan direkt se om någon är vegetarian, för antingen är de döda eller undernärda.” Jag känner mig inte speciellt undernärd alls faktiskt. Jag har funderat många gånger över varför ”vanliga” människor så gärna vill tro att vegetarianer eller veganer är mystiska, typ som DiLeva här.

 

Oavsett om man anser sig vanlig eller konstig, eller tjock eller smal så tycker jag att man ska bry sig om vad man äter. För köttproduktionen i vare sig Sverige eller andra delar av världen ser okej ut idag. Djuren utsätts för konstant stress, de lever skitigt och trångt och de får åka långa transportsträckor. Dessutom är köttproduktion inte alls bra för miljön, så kan man inte visa barmhärtighet mot andra varelser så kan man åtminstone tänka på miljön.

 

 

Totalt sett står boskapsuppfödning för 18 % av alla växthusgasutsläpp från transporter. Sojan som odlas gör att man måste hugga ner regnskog. Hade vi människor ätit sojan själva istället hade vi inte behövt ens hälften så mycket som till djuren som ska äta det.

Såklart finns det nu folk som tänker ”men kött är näringsriktigt och bra och lätt att laga”. Ja, det stämmer, men det finns annat som väger upp det precis lika bra. Soja till exempel. Och det finns mycket vegetarisk lättlagad mat. Vegansk mat är lite svårare, det är för folk som är ännu mer engagerade. Och man måste inte låta bli att äta kött. Men man kan minska sitt köttätande, för det är inte svårt. Korv, hamburgare, köttbullar, allt sånt där färdigt finns vegetariskt och det är precis lika lätt att laga som om det vore kött och smakar nästan likadant.

Det sista problemet jag tänker nämna är det faktum att så många tycker kött är gott. Gör det till en lyxgrej att äta det då. Ät det inte varje dag, och vegetarisk mat smakar i många fall som kött, jag lever inte på bönor.

 

Man måste engagera sig lite i omvärlden och alla som lever på planeten.  Det är lätt att vara vegetarian i dagens Sverige. Jag vet det. Och jag är inte undernärd, jag är ganska kräsen, bönor är inte min grej, men jag bryr mig faktiskt, och det borde ni också göra."

 

Detta var alltså ganska långt ifrån vad jag faktiskt lyckades få ur mig...


Kommentarer
Postat av: Julia

Alla är lite nervösa när man håller föredrag men ditt var riktigt bra! Tror att du kommer att få bra på det :). Det var övertygande och bra samt att jag håller med om ditt tal till 100 % men lättare sagt än gjort!



Varken Andreas eller vi visste vad du skulle säga så vi märkte inget.



BRA JOBBAT! :)

2011-02-16 @ 22:42:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0