Att bli av med sötsuget

Socker är ett väääldigt omdebatterat ämne. Och väldigt gott. Men inte så hälsosamt. Det vet alla. Men är det egentligen totalkatastrof? Det är ju naturligt i alla fall. Inte som diverse underliga sötningsmedel. Socker framhäver smaker, socker ger fin färg på bröd/bullar osv. Ska vi byta ut sockret mot sötningsmedel + tusen olika färgämnen och smaktillsatser också då? Jag tycker det är en dum idé. Men det är klart att man ska inte hälla i sig ett kilo socker varje dag.

Vill man byta ut sockret till något naturligt kan man göra som de gjorde före sockret kom till Europa. Söta med honung eller dadlar :)

Men, jag tycker det viktigaste är att man försöker komma ihåg att det är bättre att äta en vara med socker, än en med sötningsmedel, såvida man inte äter för mycket. Man måste lära sig att det finns ett stopp. För tillfället jobbar jag hårt på att motarbeta mitt sockerbegär efter julen. Det går ganska bra faktiskt, det gäller att jag inte blir hungrig bara. Eller sysslolös. Tränar jag blir jag mindre sötsugen, det har jag hört från fler, så det funkar faktiskt relativt bra :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0