Pizza

Gjorde pizza igår, ni vet sån där "italiensk" pizza. Receptet taget från Elle, men jag bytte ut lite saker.

Till 4 (eller 6 st om man inte är en storätare)

  • 1 pkt jäst
  • 4 dl fingervarmt vatten
  • 4 msk olivolja
  • 1 l vetemjöl

  • 2 mozzarellaostar
  • 3 dl riven ost (med mycket smak!)
  • 400 g småtomater
  • flingsalt + svartpeppar + olivolja + en kruka basilika
Smula jästen i en stor bunke (gärna tillhörande bakmaskin om sådan finns i hemmet) och häll på vatten. Blanda tills jästen löst sig. Blanda i oljan och större delen av mjölet. Du ska blanda i så mycket mjöl att degen släpper kanterna. Ställ degen att jäsa under bakduk i 30 min. Starta ugnen på 225 grader.

Knåda degen på mjölat bakbord ordentligt. Gör antingen en stor pizza eller portionspizzor. Smula mozzarellaosten över pizzan. Lägg på osten. Dela tomaterna och lägg på. Salta och peppra. Sätt i ugnen i 15 min.

Ta ut pizzan och ringla över olivolja, salta och peppra lite till och klipp basilika över. Klart!


Kommentarer
Postat av: Felicia

Sv; Hej, eftersom frågestunden redan är avslutad, så svarar jag dig här :

Jag minns inte riktigt det mest underligaste, men ett minne som jag har för livet, är en tävling, på ett envist russ, B-ponny. Jag hoppade lokal, 70 cm. Han är seeeg.

Jag red mot ett hinder, han brukar inte bry sig om avstånd eller läskiga hinder. Han kom jättesakta mot hindret, först hoppade han, sedan ångrade han sig, så han hamnade med sina framben mellan bommarna (det var en oxer) och han gick ner på knä, mellan bommarna. Jag gled saaakta av, och min sporre drog av hans träns. Där stod Zorro fem sekunder senare och tittade ut mot åskådarna, jag fattde inte riktigt vad som hände, fast att jag låg ner bakom ett hinder, med ett träns trasslat runt min fot. Zorro på framsidan hindret, jag på andra.

Det var askul!!! Banbyggaren sa att jag hade en snäll ponny som stod still, fast Zorro orkade ju inte springa iväg xD

2011-01-24 @ 21:59:42
URL: http://dressyrgalna.blogg.se/
Postat av: Julia

Jag gjorde denna pizzan igår. Lite smaklös annars god :)

2011-01-25 @ 12:04:27
URL: http://ellenext.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0